torsdag 21 januari 2010

Sista veckorna på polen

Min tid här på polen börjar nu närma sig slutet. I skrivande stund är det sex dagar kvar, och av dessa är det två helgdagar, en dag för att ställa om till dagskift och en dag för att packa. Vi avslutade vårt tjugonde hål för två dagar sen och arbetet går nu ut på att demontera borrlägret och göra det redo för vinter.

En av de sista dagarna på jobbet åkte jag på ett rejält frostbett i ansiktet. Det var inte kallare än vanligt, men vinden var stark, och jag stod i motvind något längre än vad jag borde ha gjort. Tänkte lägga upp en bild på eländet, men värdelösa blogger låter mig fortfarande bara lägga upp vissa bilder. Värdelöst.

Kockarna anordnade en andra omgång nattskiftsbingo och denna gång var turen med mig! Jag vann först en Magliteficklampa och sedan ett presentkort på en sushirestaurang i Christchurch. Det senare bytte jag, även om jag numera har ett vansinnigt sug efter fisk, dock mot en massage i Christchurch. Så, yay me, som amerikanerna säger.

Raytheon Polar Service är företaget som ansvarar för logistiken på sydpolen. Det är de som plogar, flyttar och gör allt som kräver stora maskiner. Ett av projekten på polen i år var att göra ytan ovanför en urgamla stationen "Old pole" användbar igen genom att packa snön hårt. En av byggnaderna (som alltså är begravda av flera meter snö) kollapsade av trycket och gjorde att en gigantisk bulldozer föll ner många meter och var nära att begravas. Föraren klarade sig utan större problem. När ytterliggare en bulldozer kom för försöka dra upp den första, så sjönk även den nya dozern ner. De ska verkligen bli intressant att se hur de gör för att få upp maskinerna.

När borrsäsongen var avslutad fick vi ha utvecklingssamtal med skiftchefen och IceCubes chef på polen. Det onekligen riktigt roligt att få lite feedback och dom grabbarna sparade verkligen inte på fjäsket mot mig. Alltid kul att vara uppskattad. De vill tydligen verkligen att jag ska komma tillbaka nästa år och var redo att anställa mig samma stund som jag visade minsta intresse för en säsong till. Helt klart något att överväga.

1 kommentar:

  1. Välkommer hem snart Erik, det ska bli roligt att höra om ditt arbete och din vistelse där. Vi är många som följt ditt uppdrag och vill höra mer. Men ta en välförtjänt vila på nya Zeeland först! Kikki

    SvaraRadera