tisdag 29 december 2009

Jul på polen

På annandag jul hålls det årligen på Amundsen-Scott det så kallade "Race around the world". Folk deltar genom att antingen springa en bana eller, som i mitt fall, bygga någon form av fordon. IceCube hade för avseende att ha i särklass häftigast prylar - vi är snart klara här på polen och vi vill gärna sluta på topp. Dagskiftet byggde en gigantisk vagn och kvällsskiftet byggde en jacuzzi på skidor. På nattskiftet valde vi att bygga en ångsprutande drake och jag tog på mig rollen som utseendeansvarig.
Det blev mycket arbete med ventiler, sprayfärg och kartong. Draken fick en högtrycksspruta i munnen och två mindre ventiler i näsborrarna. Kroppen var en stor tank och alla detaljer byggdes av kartong.

Eftersom det är en amerikansk bas så firas förstås julen den 25e. Vi på nattskiftet fick gå upp fyra timmar tidigare än vi vanligtvis gör för att kunna få middag. Det var ett sömnigt och smågrinigt gäng som samlades i hallen för lite avnjuta plockmat. Det hela blev dock snabbt bättre när vi serverades Biff Wellington och hummer. Amerikanerna verkar dock anse att potatismos är en finare rätt och serverar därför detta till varje finare måltid.

Efter middagen var det julklappsutdelning för IceCube. Vår borrchef dök upp iklädd tomtedräkt och började dela ut klappar. De borrare som är här första året (som jag) får en Leatherman. En bra och användbar present! Folk som är här andra året får en arbetsjacka som är broderad med bild föreställande borren vi använder. Tredjeårare får en duffel och efter fjärde året får man en fleecetröja. Slutligen fick alla signera en av de ljusdetektorer som ska ner i borrhålen. Som deployer har jag dock signerat så gott som alla detektorer jag jobbat med. Om 10 000 år när hela detektorn ramlar ut i havet ska folk se att "den där Erik måste ha varit en viktig rackare" och klona mig. :P

Julen på polen var helt okej, men det är faktiskt den enda gång jag upplevt någon form av hemlängtan. Jag har alltid gillat alla traditioner som julen hemma i Sverige innebär. Det är verkligen inte samma sak här. Jag provade faktiskt att ringa hem, men mina stackars föräldrar var helt förvånade och ställda att det inte gick att få något vettigt ur dem.

Annandag jul var det dags för "Race around the world". Jag vaknade något sent och fick bege mig direkt till starten. Det var sannerligen kul att se min drake komma ångandes! Jag fick ta drakryttarplatsen och sköta alla ånga. Det blev riktigt mäktigt. Vi släpade även på jacuzzin, men fick höra efteråt att folk inte ens lagt märket till den i skuggan av vår drake.
Alla som deltar i rallyt får en t-shirt, men de var slut när jag kom in. Jag fick nöja mig med att behålla drakens huvud som nu hänger på väggen i mitt rum.

Vi fick faktiskt två lediga dagar över jul (!) och den andra dagen så tog jag och två av mina kollegor ett par snöskotrar och bara brände i väg rakt ut i ingenting. Det får man förstås absolut inte göra, men på natten kan ingen se oss härja. Det var riktigt mäktigt när man kom en bra bit bort från stationen. Jag åkte på några mindre frostskador på kinderna, men det var det värt!

1 kommentar:

  1. Hej Erik,
    Du verkar ha haft en bra jul. Skulle bra gärna vilja se en bild på din drake! Verkar häftigt att dra runt på skoter och komma en bit från stationen men risken för frysskador verkar stor. Hoppas dina läker snart.
    Det verkar vara en mycket spännade och kul upplevelse du är med om. Kul att läsa din blog!
    Gott nytt år önskar vi dig!
    Ingrid och Lars(han sitter och snackar med Kikki och Kaj just nu)

    SvaraRadera